Na D4 začalo vážení kamionů a měření rychlosti

Písek –  Na nových úsecích dálnice začíná v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná.

foto: Ministrerstvo dopravy

Na trase nové D4 jsou umístěny také dvě vysokorychlostní váhy, z toho jedna ve směru z Prahy do Písku, druhá v opačném směru. Instalované technologie pro dynamické vážení vozidel v reálném čase (WIM – Weight in motion) umožňují bez přerušení nebo omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů. 

Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou váhu, je o tom vzápětí informován: na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho SPZ a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách. Omezení jízd přetížených vozidel přitom představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice D4.

Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. Podle předem stanoveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští tzv. sankční režim, v němž jsou přepravcům za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány i pokuty. Správa přestupků je přitom rozdělena mezi města Příbram a Písek, z nichž každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy. 

Rovnoměrně mezi Písek a Příbram je rozdělena také agenda úsekového měření rychlosti. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti. Úseky jsou přitom rozloženy tak, že ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda města Příbram) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda města Písek). Měřit se bude vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru. 

Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit a řidiči budou v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Podle typu vozidla je maximální povolená rychlost na dálnici pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny pak 80 km/h.

Dálnice D4 se začala stavět v červnu 2021 a zprovozněna byla v prosinci 2024. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis. V rámci prvního úspěšného silničního projektu realizovaného v rámci partnerství soukromého a veřejného sektoru PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů zcela nové komunikace a bylo modernizováno dalších 16 kilometrů starších úseků. Za správu a údržbu nové dálnice je zodpovědná společnost Via Salis Operations.

 

Aktuální seznam míst osazených automatizovanými technickými prostředky pro měření úsekové rychlosti na D4:

D4 ve směru do Písku41,520 – 43,130MUK Skalka – MUK Háje
D4 ve směru do Písku46,360 –  47,840MUK Háje – MUK Milín
D4 ve směru do Písku50,705 –  51,960 MUK Milín – MUK Těchařovice
D4 ve směru do Písku59,915 – 61,430MUK Těchařovice – MUK Lety
D4 ve směru do Písku69,350 – 72,330MUK Lety – MUK Mirotice
D4 ve směru do Písku79,003 – 82,110MUK Mirotice – MUK Nová Hospoda
D4 ve směru do Písku 83,450 – 85,850MUK Nová Hospoda – MUK Chlaponice
D4 ve směru do Písku87,330 – 87,970MUK Chlaponice – MUK Krašovice
D4 ve směru do Prahy44,400 – 43,359 MUK Skalka – MUK Háje
D4 ve směru do Prahy 48,600 – 46,950MUK Háje – MUK Milín
D4 ve směru do Prahy52,850 – 51,220MUK Milín – MUK Těchařovice
D4 ve směru do Prahy58,495 – 56,220MUK Těchařovice – MUK Lety 
D4 ve směru do Prahy69,350 – 66,000 MUK Lety – MUK Mirotice 
D4 ve směru do Prahy79,003 – 76,600MUK Mirotice – MUK Nová Hospoda
D4 ve směru do Prahy 85,995 – 83,450MUK Nová Hospoda – MUK Chlaponice
D4 ve směru do Prahy87,970 – 87,270MUK Chlaponice – MUK Krašovice 

zdroj: Ministerstvo dopravy, Policie ČR

Sdílejte

Líbí
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com