Pod Podolským mostem

Pod Podolským mostem

Pod Podolským mostem
Pod Podolským mostem

Blízko Podolského mostu se při nízkém stavu vody objevuje jednoobloukový kamenný most z 19. století, který zde zůstal spolu se starou silnicí na důležité cestě mezi Pískem a Táborem vedoucí k původnímu Podolskému řetězovému mostu.

Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským mostem, připomínají jen fotografie. V roce 1960 zmizela spolu s údolím pod hladinou orlické nádrže.

Podolsko se stalo známým místem kvůli dvěma důležitým mostům.

Vedle empírového mostu byl v roce 1942 uveden do provozu silniční železobetonový Podolský most, nazývaný Brána do nebe. Ve své době patřil se svým 150 metrů dlouhým hlavním obloukem k největším v Evropě.

Technická památka Stádlecký most je jediným dochovaným empýrovým řetězovým mostem v České republice a má hodně zajímavou historii. V letech 1847-48 ho postavil Vojtěch Lanna podle projektu ing Gassnera a B. Schnircha v Podolsku, kde překlenul Vltavu. Vznikl jeden z prvních řetězových mostů ve střední Evropě. Řetězový most by se tak ocitl pod hladinou vodní nádrže. Naštěstí to dopadlo jinak.

Když ze zahraničí přišla nabídka s odkoupením mostu, nebyla přijata a místo toho se rozhodlo o rozebrání mostu a jeho přestěhování. Z mnoha variant nakonec prošla ta s přemístěním na řeku Lužnici, nedaleko Stádlece.

Stavba byla započata 15. února 1971 přípravou staveniště. Na podzim roku 1971 se konal v Praze XIV. Světový silniční kongres, na kterém měla být návštěvníkům, jako chlouba československého stavebnictví, prezentována unikátní ukázka záchrany technického díla. Proto bylo od projektanta i dodavatele stavby vyžadováno maximální urychlení prací, aby prohlídka byla možná ve fázi montáže vlastního řetězu. Výsledkem bylo etapové předávání dokumentace a současně s projektovými pracemi již probíhaly i počáteční fáze stavebních prací. 

Podolský resp. Stádlecký most byl slavnostně otevřen celkem třikrát. Roku 1848 při uvedení do provozu, roku 1974 po jeho přemístění a naposledy v roce 2006, kdy byl most rekonstruován a dočkal se například nové dubové mostovky.

Na konci března roku 2020 se orlík opět napustí, bude-li z čeho aby se stihla plavební sezona.

Situace se bude zase opakovat zase na podzim roku 2020 kdy bude pokračovat přestavba lodního výtahu. Výtah pro lodě má být v provozu v dubnu 2022.

 

Sdílejte

Napsat komentář